Vi var 3 tappra ekipage + en publik/supporter (som var klok nog att stanna i åbo) som åkte över till Raisio för att delta i del 2 av Finska Mästerskapet. Stefan Eriksson/Per Andersson, Joakim Ahnheim/Ulf Andersson samt PL Andersson/Peter Kihlstenius. Det intogs sedvanlig buffe på båten över. Väl framme i Åbo var det 10 timmars väntan på att få starta. Vi hade dock lite saker att göra: frukost i tågvagnen, byta däck på en Mitsubishi, fika, äta mat samt vila. Sedan började allvaret. Det var 14 mil tävling som skulle köras på 5 timmar med 4 timmars respittid. Vi räknade ut att vi behövde vara i mål ca 2 timmar?innan respittiden gick ut.

alt
Frukost i tågvagnen
  • Sträcka 1 gick på en motorbana för diverse olika motorfordon. Man blev glad varje gång man hittade en kontroll för banan på kartan stämde inte med banan i verkligheten. När resultatet kom visade det sig att alla svenska ekipage hade missat sista kontrollen. En MRT som dagen efter inte var svår att hitta på kartan.
  • Pause
  • Sträcka 2 var kort och gick i tätbevuxen skog med fina bil-o vägar. Se kartan.?Se filmen som är tagen under sträckan.
  • Sträcka 3 var längre eller rättare sagt mycket längre. En mastodontsträcka som till större delen gick i en tallskog men bröts av med en grusgrop för att sedan åka tillbaka till samma tallskog. Det blev då och då svårt att se var man körde för att det var tort, dammigt och många bilar.
  • alt
    Däckbyte
  • Sträcka 4 var en kort sträcka i en igenväxt grusgrop.
  • Sträcka 5 gick i lite mer öppen tallskog. Här var det dock lätt att missa. PL/Peter missade 2 av 3 kontroller. Joakim/Ulf och Stefan/Per missade 1.
  • Sträcka 6 gick i en rejält igenväxt grusgrop samt på en fin tallhed där det stod ett gäng cyklister och tittade på bil-o för första gången. De såg mycket förvånade ut.
  • Pause
  • Sträcka 7 började med en riktigt klassisk rätning och fortsatte på och utanför Åbo flygstation.
  • Sträcka 8 och 9 fortsatte i samma område.
  • alt
    Stefan & Per innan start
  • Sträcka 10 började i ett grustag och avslutades i en tallskog med massor av stolpar. Här var det också ett eller 2 varv för mycket för det blev många bilar på ett litet utrymme. Här satte sig PL/Peter fast på ingången till en jordkällare på rätt väg. PL kom inte ut genom dörren så Peter fick koppla bogserlina och sedan ut och jaga xeonljus i skogen. Det var enda sättet att?se var Joakim/Ulf var så att de kunde dra loss oss.
  • Sträcka 11 var lite förflyttning med hästskor som sedan avslutades i ett grustag där det inte fanns några högar utan bara enstaka kanter att orientera sig efter.
  • Sträcka 12 var tillbaka där vi började tävlingen. Nu med många fler varv, mycker mer kontroller, mycker mer damm, många bilar och dessutom mörker. Här fick Mitsubishin en kyss av en golf. Om framskärmen har bytt färg till nästa tävling så vet ni varför.
  • Pause
  • alt
    Trasig framskärm
    Resultatet blev en 28:e plats för Joakim/Ulf, 37:e för PL/Peter och 45:e för Stefan/Per.
    Om ni undrar varför det är mycket pauser så enligt finska reglementet måste det vara en pause var annan timme idealtid.
    Ur kartläsningssynpunkt en mycket bra tävling med mycket svårigheter och lätt att missa kontroller.
    Ur förarsynpunkt en tuff första tävling för Joakim. Det blev mycket rattande, en mer repig bil och som vanligt en lätt bucklad högersida.
    Nu är det lite meckande och mycket dammsugande innan vi åker till Danmark och firar Sveriges nationaldagen.?
    ?
    alt
    Servad?framskärm?
    //Vi som var med